Colour

Hade min sista religionslektion idag. För alltid! Never more in my life. Typ.

Kändes bra faktiskt , eftersom det riktigt inte är min starka sida.      

Iaf, hade en bra samhälls lektion efter det, började med att jag fick tillbaka mitt prov som vi hade innan jul, MVG. Najs lr hur, blev lite glad, det höjde min dag.

Efter en toppen lektion med samhäll så  hade vi matte , vilket just nu är skit svårt , fattar ingenting, känslan är just nu att jag bara vill hoppa av. Hade lätt för matte innan men det verkar ha gått helt åt skogen. Aja. Har prov i dekorativ måleri imon. Ska plugga senare. Men iaf satt och läste igenom häftet som vi har prov på och det är massa färgbladningsrecept osv och färgernas betydelse. Började tänka lite smått då.


Röd står bla för Manlighet och Blå stor för Kvinnlighet.

MEN när barnen är små är det ju så att på en liten flicka så sätter vi ju rosa kläder medans på pojkar så klar vi på dom blå kläder. Hur kan det då vara så att det är tvärtom på betydelsen ?

Och hur kan färgen egentlinge spela SÅ stor roll att om man byter kläder på bebisarna så att pojken har rosa och flickan blått och lägger dom jämte varandra och människor inte vet om det så pratar dom till flickan på ett nätt och milt sätt medan till pojken så pratar man till honom med en mörkare röst.

Varför är det så stor skillnad bara för att man byter färg på kläderna?

Måste man då ha blå kläder på ett barn för att det ska behandlas som en pojk och tvärtom ?


Kommentarer
Postat av: kondomen

hellu cintronen..söt blogg du, ;)

2008-01-18 @ 19:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback